Πέμπτη, 21 Ιανουαρίου 2010

Να σηκώσουμε τις μπάρες της ζωής μας


Να σηκώσουμε τις μπάρες που εμποδίζουν τη ζωή μας
Δεν πληρώνουμε διόδια
Η εκχώρηση της εκμετάλλευσης των Εθνικών Οδών σε ιδιώτες είναι συνέχεια μιας διαρκούς ιδιωτικοποίησης κοινωνικών αγαθών και υπηρεσιών.
Οι συμβάσεις παραχώρησης υποθέτουν τη βελτίωση και συντήρηση των εθνικών μας δρόμων, έργα για τα οποία ήδη οι φορολογούμενοι πολίτες πληρώνουν μέσω των τελών κυκλοφορίας, φόρων στα καύσιμα, τελών κατά την εισαγωγή των αυτοκινήτων, την άμεση και έμμεση φορολογία και μέχρι πρόσφατα μέσω του αντιτίμου των διοδίων που ανήκαν στο κράτος (Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας).
Το γεγονός ότι στα κοινοπρακτικά σχήματα που εκμεταλλεύονται τα διόδια συμμετέχουν κατασκευαστικές εταιρείες που αναλαμβάνουν δημόσια έργα, αντιλαμβανόμαστε ότι σε εποχές που το ελληνικό δημόσιο χρυσοπληρώνει τις εργολαβικές συμβάσεις των δημοσίων έργων και λόγω της δημοσιονομικής κατάρρευσης δεν εκπληρώνει τις συμβατικές του υποχρεώσεις. Tο «ζεστό χρήμα» των διοδίων είναι κάτι παραπάνω από ένα ικανοποιητικό αντιστάθμισμα στο κατασκευαστικό κεφάλαιο.
Μέσα στη λογική της εκχώρησης των εθνικών δρόμων τίθεται η έννοια της «ανταποδοτικότητας» για ένα σύνολο υποδομών και κοινωνικών υπηρεσιών και υποχρεώσεων που έχει μέχρι σήμερα. (εκπαίδευση, υγεία, πρόνοια, λιμάνια, τραίνα, κοινόχρηστοι χώροι). Η έννοια της ανταποδικότητας συμπληρώνεται από τη λογική ότι «αυτός που χρησιμοποιεί, πληρώνει» κατά το αντίστοιχο κοινοτικό ρητό «ο ρυπαίνων-πληρώνει». Οι ιθύνοντες της αποδόμησης του κράτους πρόνοιας δεν μας λένε τι γίνεται με αυτούς που έχουν ανάγκη αλλά δεν μπορούν να πληρώσουν. Αυτοί δε, γίνονται όλο και περισσότεροι σε εποχές οικονομικής κρίσης.
Οι μπάρες που μας κατεβάζουν στα διόδια απαιτώντας να πληρώσουμε, δεν είναι οι μόνες στη ζωή μας. Αρχίζουν με τις μπάρες στα παιδιά μας στους παιδικούς σταθμούς, στη νεολαία στα σχολεία και στα πανεπιστήμια, στο face control στη διασκέδαση και αναψυχή, στο δικαίωμα για δουλειά, μπάρες στο επίπεδο των μισθών μας, στην υγεία μας, μπάρες παντού.
Η ληστρική αύξηση των διοδίων, η τοποθέτηση εκτός των μετωπικών και πλευρικών διοδίων που αποκόπτουν τη διέλευση κατοίκων πόλεων, χωριών, κοινοτήτων από τη πρόσβαση στο εθνικό οδικό δίκτυο, είναι πλευροκόπηση των όρων της ζωή μας με τη δημιουργία νέων τειχών εντός των πόλεων.
Το κίνημα των πολιτών που απαιτεί την κατάργηση των διοδίων εξαιτίας της ληστρικής πολιτικής συνδέεται άμεσα με την άρση των τειχών σε όλες τις πλευρές της ζωή μας. Η ριζοσπαστικοποίηση του κινήματος, η μαζική άρνηση καταβολής των διοδίων, ο πανελλαδικός του χαρακτήρας, δείχνουν ότι η εύκολη πρακτική του κράτους να εκχωρεί τη δημόσια περιουσία σε ιδιώτες μπορεί να αντιμετωπιστεί με μαζικές μαχητικές διαδηλώσεις, άρνηση καταβολής πρόσθετων φόρων, προβάλλοντας το δικαίωμα της ελευθερίας των μετακινήσεων και της διέλευσης.
Όλοι μας καταδικαζόμαστε να επιστρέψουμε στο ξεχαρβαλωμένο οδικό δίκτυο της περασμένης πεντηκονταετίας, κι ο χρόνος αντί να πηγαίνει μπροστά γυρίζει πίσω. Μόνο που οι ανάγκες μας δεν μπορούν να πάνε άλλο πίσω πια.
Ο Βόλος είχε την τιμή να φιλοξενήσει τον περασμένο Δεκέμβρη τη δημιουργία του Πανελλαδικού Συντονιστικού κατά των διοδίων. Έχει έρθει η ώρα να αναλάβουμε δράση κατά των διοδίων αρνούμενοι μαζικά να πληρώσουμε εμείς τη διασπάθιση του δημόσιου χρήματος, αρνούμενοι να δεχτούμε τη πολιτική της εκχώρησης του δημόσιου και κοινωνικού πλούτου σε ιδιωτικές εταιρείες.
Ο κυνισμός και η ταξικότητα του κράτους φαίνεται στο γεγονός ότι η φοροεπιδρομή στρέφεται εναντίον όσων πληρώνουν το 75% των δημόσιων εσόδων, δηλαδή των μισθωτών, των συνταξιούχων και των φτωχότερων λαϊκών στρωμάτων. Τα επιδόματα κοινωνικής αλληλεγγύης έφυγαν σε μια νύχτα, στα τέλη κυκλοφορίας (πράσινο τέλος), στις αυξήσεις των διοδίων και ο οικογενειακός μας προϋπολογισμός παραμένει πιο ελλειμματικός από ποτέ.
Η κοινή πρακτική των εταιρειών να βάζουν διόδια παντού, αρκεί να εισπράττουν και να κερδίζουν, πρέπει να μας κινητοποιήσει, πριν δούμε πλευρικά διόδια στις Μικροθήβες, στον Αλμυρό, στο Βελεστίνο και σε όλες τις εισόδους και εξόδους της εθνικής που διατρέχει το νομό μας, όπως αναφέρεται στα άμεσα σχέδια τους.
Η χρήση της παλιάς εθνικής οδού από Βόλο προς Λάρισα και αντίστροφα, μας γυρνάει δεκαετίες πίσω, αυξάνει το κίνδυνο ατυχημάτων, επιβαρύνει χωριά, αυξάνει τη ρύπανση που υποτίθεται προσπαθεί να πολεμήσει η σημερινή πράσινη κυβέρνηση.
Συντονίζουμε τον αγώνα μας με το Πανελλαδικό Συντονιστικό κατά των Διοδίων απαιτώντας να καταργηθούν όλα τα διόδια στο οδικό δίκτυο.
Δεν στεκόμαστε πίσω από τις μπάρες, δεν καθόμαστε κάτω από τις μπάρες, αρνούμαστε να πληρώσουμε, τις σηκώνουμε και προχωράμε.
• Όχι στα διόδια – Δεν πληρώνουμε.
• Ελεύθεροι δρόμοι, Ελεύθεροι χώροι για όλους.
• Όχι στις εργολαβίες στο δημόσιο – Έξω οι εργολάβοι (καπιτα)ληστές.
• Όχι στην εκχώρηση της δημόσιας περιουσίας στο κατασκευαστικό κεφάλαιο και τους τραπεζίτες.
• Να σηκώσουμε όλες τις μπάρες (και των διοδίων) που εμποδίζουν τη ζωή μας.
Γιάννης Χατζηγιάννης
Επιτροπές Πολιτών & Εργαζομένων
Μέλος του Πανελλαδικού Συντονιστικού κατά των διοδίων